Hållbarhet
Sub caption
För oss på NearYou är hållbarhet centralt för vår verksamhet
För oss på NearYou är hållbarhet centralt för vår verksamhet det innebär att det vi gör ska bidra till att skapa värde och en mer hållbar, jämlik och rättvis samhällsutveckling.
För NearYou handlar hållbarhet huvudsakligen om att göra samhällsnytta genom att förse deltagare med rätt kompetens för att öka individens möjligheter i samhället och minska utanförskapet samt intern personlig utveckling.
När fler kommer ut i sysselsättning och egenförsörjning och hittar rätt arbetsgivare skapas och stärks ett konkurrenskraftigt näringsliv vilket leder till ett socialt hållbart samhälle. Vi jobbar för att skapa inkluderande arbetsplatser där individer kan växa och samtidigt skapa engagemang och höja effektiviteten.
Vårt hållbarhetsarbete är en integrerad del av Near Yous verksamhet och genomsyrar allt vi gör.
Tips för dig som söker jobb
Här har vi samlat tips för dig som är arbetssökande.
Vi vägleder dig till att sätta mål, kartläggning av dig själv och tipsar om hur du tar dig till intervjun.
Sätt mål
Att sätta upp mål för sina aktiviteter kan vara en svår och bortglömd process. Många sätter upp mål slumpmässigt och ogenomtänkt. Du kanske också glömmer bort en viktig aspekt, nämligen att fråga dig själv vad målet har för värde och betydelse på det personliga planet. Detta kan säkert vara en anledning till att planer spricker och att aktiviteter inte genomförs i slutändan.
Fråga dig själv:
Vad vill jag uppnå?
Vad vill jag med mitt arbetsliv och hur ser jag på min framtida yrkesutveckling?
Ju mer du vet om vem du är, vad du kan och vad du vill desto enklare blir det att söka rätt jobb, skriva en bra ansökan och att lyckas på anställningsintervjun.
Kartlägg dig själv
Genom att tydliggöra för dig själv vilka färdigheter, kunskaper, förutsättningar, yrkesområden och intressen du har, kan du se nya möjligheter.
Vilka är mina kompetenser?
Kompetens är ordet som sammanfattar ditt kunskapsmässiga kapital, det vill säga vad du kan.
Börja med att lista formella kunskaper som utbildning, tidigare jobb, arbetsuppgifter, projekt och andra uppdrag.
Lista sedan dina färdigheter, sådant som du är bra på. Det kan exempelvis vara att organisera, vara effektiv, innovativ, delegera eller att arbeta självständigt.
Vem är jag?
Vad utmärker dig som person? Fundera hur du kan beskriva dig själv med 8-10 egenskaper. Fråga gärna människor i din närhet, både privata och professionella kontakter, vad de uppskattar hos dig och vad de tycker att du är bra på.
Vad vill jag?
Det är den allra svåraste frågan för många. Om du vet vad du själv vill är det enklare att hitta en motiverande och engagerande arbetssituation. Det är viktigt att du utgår från vad du själv vill, dina värderingar och intressen. De val du gör ska vara dina egna och inte styras av andras önskningar. Försök bortse från vad du bör, kan eller inte kan göra. Tänk helt fritt och skriv ner dina önskningar och vad du vill.
- Vilka sorts människor trivs du med och vill vara bland?
- Vad krävs för att du ska känna en positiv känsla inför de arbetsuppgifter som du ska utföra?
- Hur viktigt är det för dig att ditt arbete och den arbetsplats du arbetar på bidrar till en bättre värld, en bättre miljö? Att det du gör uppskattas av kunder, av allmänheten?
- Vilken lön och ersättning behöver du för att känna dig nöjd?