Värdeskapande samarbete

Värdeskapande samarbete

Search
Close this search box.
Malou

Hur skapas en hållbar rekryteringsprocess?

Att rekrytera handlar inte bara om att ersätta någon som har slutat. Det handlar om att skapa matchningar som håller för individen, företaget och den gemensamma utvecklingen. För att dyka djupare i ämnet ställde vi några frågor till Malou Lundgren, rekryteringschef på NearYou, om vad hållbarhet betyder i rekryteringssammanhang och hur företag kan tänka för att rekrytera mer långsiktigt.

Vad betyder hållbar rekrytering för dig och för NearYou?

– Hållbar rekrytering bygger på att göra genomtänkta matchningar som fungerar över tid. För oss innebär det att kandidatens och arbetsgivarens behov, värderingar och mål stämmer överens. Det ska bidra till utveckling, trivsel och stabilitet, både för individen och verksamheten.

Hur kan en rekryteringsprocess bidra till långsiktig framgång för både kund och kandidat?

– Det börjar med att förstå båda parters drivkrafter och förväntningar. Vi tittar på personlighet, värderingar, kompetens och potential och när det finns en bra balans där ökar chanserna för en hållbar relation. En kandidat som trivs och får rätt förutsättningar kommer att bidra mer på både kort och lång sikt.

Vilka delar i er process är särskilt viktiga för att skapa hållbara matchningar?

– En grundlig kravprofil är A och O. Det gäller att verkligen veta vad man letar efter och varför. Vi har en nära dialog med både kund och kandidat genom hela processen. Vi vågar dessutom utmana om vi ser att något inte riktigt stämmer och då lyfter vi det. Det kan handla om att justera något i kravprofilen eller att vara tydlig mot en kandidat kring förväntningar. Den typen av transparens och rådgivning bygger långsiktighet.

Hur arbetar ni för att både kandidat och kund ska känna trygghet i processen?

– Vi är tillgängliga, tydliga och engagerade. Det handlar om att återkoppla regelbundet, vara öppen för frågor och hela tiden visa att vi finns där. Vi är ett bollplank och en partner genom hela processen, för både kunden och kandidaten. När båda vet vad som händer och varför, skapar det trygghet.

Vilken roll spelar relationen med kunden för att kunna rekrytera långsiktigt?

– Relationen är avgörande. Det är först när det finns förtroende som vi kan vara ärliga, komma med rekommendationer och faktiskt bidra med mer än bara en rekrytering. Vi blir ofta ett stöd till våra kunder och jobbar nära dem. Ju bättre vi känner kunden, såsom deras kultur, vardag och utmaningar, desto bättre blir matchningen. Det gör det också lättare att agera rådgivande när det behövs.

Hur följer ni upp rekryteringar över tid och varför är det viktigt?

– Vi följer upp efter anställning både med kandidaten och kunden. Det handlar dels om att stämma av att allt fungerar som planerat, dels om att fånga upp eventuella justeringar som behövs. Det ger oss också insikter som vi tar med oss i framtida rekryteringar. För oss är det lika viktigt att kandidaten trivs som att kunden gör det. Det är först då man kan prata om en lyckad matchning.

Kan du ge exempel på när ert arbetssätt gjort skillnad?

– Vi har flera goda exempel, men ett specifikt uppdrag som jag tänker på är ett långvarigt samarbete där både kunden och kandidaterna lyfter fram vårt engagemang, vår närvaro och tydlighet genom hela processen. Det som gör störst skillnad är ofta just det – att vi är tillgängliga, återkopplar och visar att vi bryr oss om hur det går. Det är något vi får höra ofta och som vi vet uppskattas.

Vad behöver fler företag förstå när det gäller att rekrytera hållbart?

Att det får ta lite längre tid, för det är värt det. Det är inte bara en fråga om tempo eller hur det ser ut på papperet, det handlar om att bygga något som håller över tid. Detta kräver att man vågar tänka lite bortom CV:t, ställa rätt frågor och ha en tydlig kravprofil från början. Det gör processen effektivare och resultatet bättre. Det är lite som att måla: gör du inte grundarbetet ordentligt, blir inte slutresultatet bra.

Om du fick lyfta en sak ni gör riktigt bra – vad skulle det vara?

– Vi lyssnar på riktigt. Vi tar oss tid att förstå både kunden och kandidaten. Det kräver tid och engagemang, men det är det som gör skillnad i längden.

Behöver du hjälp med rekrytering? Ring oss på 010-16 99 504 eller få en offert här: https://nearyou.se/offert/.

Mer artiklar